Profesjonalna wycena przedsiębiorstwa różnymi metodami

Czy Twoja firma jest na sprzedaż? Tak, pod warunkiem, że dostanę swoją cenę. Pytanie brzmi, jaka jest ta cena? Jaka jest właściwa cena? Na to pytanie odpowie wycena przedsiębiorstwa.

Zaczyna się od ustalenia uczciwej wartości rynkowej, ale łatwiej to powiedzieć niż zrobić. Można poprosić dziesięciu różnych księgowych i audytorów o dokonanie wyceny tego samego podmiotu, a jeden wyjdzie z kilkoma różnymi wycenami przedsiębiorstwa, a przedział od wysokiego do niskiego będzie przerażający. Są 4 główne przyczyny tej zagadki.

Po pierwsze musimy rozróżnić wycenę operacji biznesowej lub wyceny przedsiębiorstwa od wyceny kapitału własnego lub udziałów (spółki). W każdym przypadku musimy upewnić się, że proces wyceny obejmuje te 2 składniki. W przypadku spółek giełdowych, wycena przedsiębiorstwa obliczana jest poprzez: wielokrotność zysku, otrzymamy jedną wycenę – wycenę akcji, która reprezentuje cenę rynkową, a nie wartość rynkową.

Drugi powód koncentruje się na wynikach z przeszłości (co jest łatwą drogą do naśladowania) zamiast na przyszłych prognozowanych / prognozowanych zarobkach, co się liczy – jak firma będzie działać w przyszłości; przeszłość jest ważna z punktu widzenia wydajności, ale przyszłość jest tym, co kupujemy – Spodziewane zyski – możliwe do utrzymania i trwałe zarobki. W związku z tym dokładność, wiarygodność, rzetelność i osiągalność przyszłych zysków i przepływów pieniężnych stanowią sedno wyceny biznesowej.

Trzecim powodem jest niezrozumienie prawdziwego profilu ryzyka firmy i wpadnięcie w pułapkę stosowania tej samej stopy dyskontowej / kosztu kapitału własnego dla każdej firmy. W tym celu należy przeprowadzić analizę SWOT ryzyka, aby określić ryzyko specyficzne dla firmy / firmy.

Po czwarte, gdy emanuje największa rozbieżność jaka ma jedna wycena przedsiębiorstwa od drugiej, nie stosuje się właściwej metody wyceny pierwotnej. Wymaga to analizy wrażliwości, polegającej na dopasowaniu podstawowej metody wyceny do modelu biznesowego spółki i wycenianego przedsiębiorstwa.